Wednesday, July 25, 2007

Good News...

Thank you for all the support I've got from you people out there. Sometimes, I guess I'm pushing myself too hard. I can try my best to breastfeed Aliff fully, but it's all up to Allah's Will on whether I'll be able to do it. Then again, this doesn't mean that I'll stop trying.

I'm currently pumping three times in the office. Alhamdulillah, milk supply has increased. Not so much like before but improving. Aliff is still taking formula as I couldn't keep stock, and whatever I've got for a day's pumping is not even enough for next day's consumption.

We've changed to a new formula, and I think he took it well. Just for your info, he's drinking Lact0gen, one of the cheapest formula in town. This is just what Ashraff took when he was Aliff's age, before we changed him to Dugr0.

Of course, like I mentioned, I still want to try my level best to eliminate cow's milk from his system. So, I did quite few things apart from increasing my pumping time:-

1. I start to drink fenugreek (halba) drink.
2. I resume taking my special Soy Drink powder (which I stopped drinking when I got the food poisoning).
3. I drink lots of water (double than what I used too).
4. I consumed lots of green veges (coz my maid said that green leaves can help boost up the supply). I don't quite like eating veges but for the sake of breastfeeding, I'll do what I can..
4. I want to try the longan drink which I got from joining susuibu.com's forum (thanks to Cik Dah for your advise).

And tomorrow and Friday I'll be on leave. I hope I can breastfeed Aliff directly then. Nope, I don't take this leave semata-mata sebab nak increase the supply, but it's more of finishing the chocolate wrapping assignment for my friend's wedding. So, this is like killing two birds with one stone mission...

Ok, got to go. Hubby is waiting...and it's already 8.30 pm...

7 comments:

Dr Ezura said...

hai rafiqaheliza...thanx for stopping by my blog...and thanx for the compliment...i do it for fun actually...not yet venturing into business... ; )

take care....2 lovely boys you have there....

Jungle Playland said...

Enjoy ur holidays... I miss bf Aidan, my milk supply stop completely recently..huuuhuh!! I hope i am able to bf my second one as long as, if possible a year..
Thanks for the tips.. manelak nak cari air halba..

kaezrin said...

try all kind of ulam-ulam../white raddish and all.it may help...

kaezrin said...

Akum,
>
> Saya kasi tips skit untuk banyakkan susu badan, sebenarnya psikologi kita aje rasa susu tak cukup...sebenarnya ALLAH memang dah jadikan susu badan ni untuk baby kita InsyaALLAH kalau kita berusaha ia akan kekal n cukup untuk anak kita...
>
> Tips:
> Pemakanan:
> lobak putih
> ikan semua jenis ikan ikan yu (tak penah mkn lg) ikan sardine, tuna,
> salmon kurma ( jantung pisang (tk penah try) kucai +tauhu+tougeh
> petola kentang rebus longan kering roti biskut marrie daun turi susu/
> soya halba (msk dlm nasi & air rebusannya minum) pegaga cheese sawi
> kacang buncis
>
> Minuman:
> air masak
> susu
> soya
> nestum
> oat
> horlick
> milo
> jus buahan
> buahan betik/honeydwe
> rebusan buah pala
> spirulina
> air kelapa
> rebusan air halba
>
> suuplement yg perlu ambik:
> omega 3
> obimim
> kalsium
> vitamin c
>
> Utk urutan plak:
> 1) sikat setiap hari, baca selawat pastu sikat dari atas
> keputing....kanan dan juga kiri
> 2) cuci dengan berus gigi puting2 tuuu takut tersumbat liang2 puting
> susu
> 3) kalau sblm mengepam tuuuu, ambik kedua belah tangan urut dari atas
> terus lurutkan kebawah...(bc selawat dulu)...insyaallah itu salah satu
> urutan utk BF
>
> Masa pengepaman:
> 1)cuba pam sekerap mungkin, lagi byk kita pam...lagi byk pengeluaran
> susu cthnya 3jam sekali 2)mlm bagi baby isap kerap ....sebab bila mlm
> kalou kita bg baby isap boleh membaykkan pengeluaran susu juga
> 3) bila pam, pam sampai susu tak keluar.....nanti tetek kita akan
> produce susu baru....istilah yg kita selalu guna mcm kita'buang
> sampah...sampah dah penuh, kita buang dlm tong sampah...pastu kita
> ganti dgn plastik sampah baru' gitu jugak mcm air susu kita...bila
> kita dah habis pam, die akan mengeluarkan susu baru
> 4) sblm pam minum air suam dulu....lepas pam pon minum jugak.
> 5) jgn minum air sejuk/ais nanti susu cepat kering
>
> Ubat untuk tambah hormone prolactin (* recommended)
>
> 1) Domperidone*
> 2) Maxolon
> 3) Metoclopramide (boleh jadi depression)
> 4) Motilium
> 5) Raglan (boleh jadi depression)
>
> Cara-cara Lain
>
> 1) baca surah al baqarah ayat 60. sambil baca letakkan tangan pada breast tu.
> 2) Sapukan sedikit minyak kelapa pada daun sirih. Kemudian layurkan pada api sehingga layu. Setelah suam, tekapkan pada buah dada. Lakukan setiap hari.
> 3) tuam tuala suam ke atas payudara
> 4) urut belakang
> 5) urut kat payudara
> 6) urut tetek pakai sikat・mcm sikat rambut
> 7) sentiasa berfikiran positif
> 8) invest pada pam susu yg berkualiti (recommended avent, medela,
> spectra)
> 9) Kerap menyusu bayi
> 10) kurangkan stress, jangan fikirkan perkara yang menyusahkan hati
> 11) doa
> 12) Tawakkal
>
> Tips ni saya dapat dari member2 yg BF anak...semoga mendapat sedikit
> panduan dengan tips2 nie...selamat mencube n yg penting jangan mudah
> putus asa...memang breastfeed anak banyak cabaran dan dugaan...yang
> penting kita mesti kuat semangat
>

kaezrin said...

darling...

my last post tuh i got from a forwarded email from a fren from ader satu yahoo groups...its a good reminder for everyone

drNO said...

insyallah...semuanya dlm kepala kita je.
it'll be an easy task with we think it so.
best wishes

rafiqaheliza said...

drezura: Oh u shld venture into biz with the skills u have..

aidan's mommy: At least u bfeed aidan till almost one. Ashraff tak sampai 6 bulan dah stop.

Kaezrin: Thanks a lot dear for the article. It helps. Alhamdulillah, taking leave helps to increase the supply.

drno: thanks for dropping by. Yup, it's all in the mind...tapi tu yg susah skali nak control.